fredag 1 februari 2013

North Shore

North Shore
North Shore
1987
Bolag: Esselte Video

  Gud, vilken tråkig film!
  Kanske tycker ni att jag borde anat det av omslaget men faktum är att jag tycker det är rätt härligt att slökolla på ungdomsfilmer med sportinriktning. Kan vara en faiblesse besläktad med min kärlek till hästfilmer. Så min förhoppning här var antagligen en lättsmält historia om någon snäll snubbe som mot alla odds vinner nån surftävling och den elaka snubbens tjej.
  Visst finns det ett sånt element här, men mest av allt är det en surfvariant av Lost Boys, och ja, det är precis så tråkigt som det låter. Måhända inga vampyrer inblandade men väl dekadenta hawaiianska gäng, galna fester (porträtterade i evighetslånga scener) och en rollista som fokuserat på skådisarnas surfkunskaper, så att säga.
  På ett sätt är den ganska lik Point Break fast där tyckte jag att biten där de rånade banker var ett bra komplement till de långa surfscenerna, och filmen gav ändå en rätt härlig amerikansk frihetskänsla. North Shore känns mer som en utomhusvariant av Sunset Beach.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar