fredag 1 juli 2022

Mechanic - En Människojägare

Mechanic - En Människojägare
The Mechanic
1972
Bolag: Warner Home Video

  För att vara en person som sett väldigt mycket film så har jag sett väldigt få filmer med de där klassiska actiongubbarna. Clintan och gänget. Det är i grunden något som inte tilltalar mig med stenhårda snutar och sedan personkulten ovanpå det får mig att ofta, ja, välja något annat helt enkelt.
  Men utan att ha grävt mig speciellt djupt ner i myllan så tycker jag ändå att Charles Bronson är den som jag fått bäst känsla för. Eller hans filmer i alla fall. Ofta coola för sin tid och lite oförutsägbara.
  Så även här, tycker jag. Han spelar fåordige (surprise!) torpeden Arthur Bishop som är lite till åren kommen. Jättecool i kavaj och polo. Han kommer i kontakt med den unga och gränslösa Steve McKenna (Jan Michael Vincent) som han känner kan bli hans efterträdare och vill lära upp honom i lönnmördandets konst.
  Steve är son till en man som Bishop tidigare mördat. Något som inte Steve känner till. Eller gör han det?
  Två ingredienser här. Raffinerade mord och om Steve har en dold agenda eller inte. Tycker det funkar utmärkt. Visserligen ska det ta till sista halvtimmen innan det blir riktigt rafflande, men jag gillar stämningen, fotot och relationen mellan den utåtriktade Steve och den inåtvände Arthur. Lyxiga och ovanliga ingredienser i en actionfilm.
  Men som sagt, på slutet är det riktigt fin och rafflande action. Speciellt scenerna där mördar-duon ska göra sitt sista jobb i Italien är spektakulärt snygga för sin tid.

1 kommentar:

  1. Kul att du sett och gillade denna Bronson-film. Helt klart en av hans bättre av den här typen av filmer. Tycker också den växer med varje titt. Gillade den en hel del senast den sågs. Bronson är riktigt skön och cool här och som du är inne på har den en skön stämning och en del rafflande action. Bra slut också.

    https://moviesnoir.blogspot.com/2019/12/the-mechanic-revisited.html

    SvaraRadera