måndag 24 september 2012

Shanghai Surprise

Shanghai Surprise
Shanghai Surprise
1986
Bolag: HemFilms

  Bland filmer man minns från förr men aldrig såg är Madonna-filmerna nästan som en egen subgenre. En insikt kul nog att göra en grej av det och äntligen se alla de där filmerna hon gjorde i mitten av 80-talet. Igår kväll pulsade jag mig genom Shanghai Surprise, som var något helt annat än vad jag minns att jag att trodde. För det första är det en engelsk film. Hade ingen aning om det. Borde backat redan där.
  Madonna och Sean Penn har huvudrollerna som ett tröttsamt omaka par i jakt på opium i 30-talets Kina. Orkar knappt ens skriva mer än så om handlingen. Låt oss säga att detta är en engelsk Den Vilda Jakten På Stenen så förstår ni ungefär. Fast så värst engelsk är den inte egentligen, utan snarare en produktion uppenbart avsedd för den amerikanska marknaden. Förutom de amerikanska huvudrollsinnehavarna så är castingen mestadels engelska skådisar som den amerikanska publiken är vana vid att se. Sådana som brukar få spela britten i amerikanska filmer och tv-serier (Richard Griffths, Paul Freeman). George Harrisons filmbolag Handmade Films ligger bakom och så klart har Harrison själv gjort soundtracket och kryddat med lite låtar ur hans solokarriär.
  Jag är lite nyfiken på hur man egentligen valde att satsa så mycket pengar på ett så värdelöst manus som detta. Miljöerna från 30-talets Shanghai och Hong Kong är ambitiösa, men det hjälper liksom inte när kineserna är som hämtade ur valfritt Tintin-album.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar