lördag 16 februari 2013

Mördande Arv

Mördande Arv
Murder by Natural Causes
1979
Bolag: VTC

  En av de genrer som gör mig mest nostalgisk är tv-thrillers med många lager av överraskning. Först tror man det är på ett sätt, sedan på att annat. Sådant visade SVT ofta som "nattbio" (dvs typ kl 21) efter den breda underhållning på helgerna. De kunde t ex heta som den här filmen, Mördande Arv, och ha t ex den här handlingen.
  Arthur Sinclair livnär sig som illusionist och tankeläsare i olika tv-program och har sedan några år en pacemaker inopererad. Hans fru har en älskare och de båda planerar att mörda honom genom att få honom att överanstränga sig så att pacemakern slutar fungera. Alltså, den handlingen. Så ospännande, så tv-säkert, så underbart!
  Och då menar jag inte att den är underbar som någon kurios kultfilm med oavsiktligt underhållningsvärde, utan precis som den är. Detta är nämligen comfort food för mig. Hal Holbrook och Kathrine Ross i huvudrollerna. TV-film, 1979. Kan leverans blir mer säkert än så? Jag tror inte det. Mördande Arv tar mig tillbaka till TV-soffan med magen full av chips 1982. Alla svängar fram och tillbaka i det, för ändamålet, briljanta manuset får mig att tänka på de där nattliga short stories-programmen (Stephen King, Roald Dahl...) som dök upp då och då under ungefär samma tidsperiod.
  Jag blandar väl som så ofta annars ihop nostalgikänslor med kvalitetskänslor, dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar