fredag 15 mars 2013

Iskall Terror

Iskall Terror
Torment
1985
Bolag: Juno Media

  Ååh b-thrillers. Behöver jag säga mer än att den här filmen börjar med att en störd man ringer in till ett radioprogram och säger hur allt är fel med samhället? Sedan dödar han en kvinna för att hon har varit "a bad girl".
  Det fanns en videoaffärslukt. Minns ni den, ni som var med? Vet inte om den kom från gamla dammiga plastfodral men när man gick in i de lite sämre videobutikerna, de som låg i källare och där alla filmer kostade 10 kr, luktade det ofta just sådär. Ibland när jag plockar upp gamla hyrfilmer på loppisar är det som att en pust av den där lukten kommer fram när jag öppnar boxen.
  Den här filmen luktar precis så. Inte mitt fysiska exemplar för de har jag så klart noggrant tvättat innan de hamnat i hyllan, men känslan av filmens inledning får mig att känna den där lukten igen.
  Även känslan av att manus kunde vara skrivet av mig som tonåring. Galne mannen (som är ganska lik komikern Jerry Lewis) stryker omkring ett hus där mamman till polisen som är ute efter honom bor. I huset är också polisens blivande hustru som tror mamman är galen som ser den mystiska främlingen överallt. Mycket mer än så består inte manuset av. Inga direkta bihandlingar. När man ska få till en scen där mamman ska vara ensam i huset så får dottern ta en promenad. Så hade jag nog löst det som amatörfilmande 14-åring också.
  Men ja, det finns en twist ska sägas. När den väl dykt upp blir det lite bättre, om inte annat får man en morot att se klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar