torsdag 28 mars 2013

Maybe Baby

Maybe Baby
For Keeps?
1988
Bolag: Transworld

  Det är lite lustigt hur jag fortfarande ser på en film med Molly Ringwald som något lovande. Jag borde lärt mig att det är bara hennes samarbeten med John Hughes (Breakfast Club, Pretty in Pink, Sixteen Candles) som egentligen är bra filmer. Det som komplicerar saken dock är att hennes övriga filmer, i alla fall de på 80-talet, verkar skrivna kring hennes karaktärer i Hughes-filmer. Grubbliga tonåringar med medelklassbakgrund och lite knäppa familjer.
  Så även här. Tonåringarna Darcy och Stan får en oväntad och oönskad graviditet. Ska de behålla bebin eller inte? Där har du handlingen. Grubbel och familjetrassel står för intrigerna. Låter ju som något John Hughes kunde totat ihop helt klart, i alla fall på pappret. För här saknas helt värmen som finns i filmerna ovan. Istället en massa familjegräl som mer får mig att minnas den jobbiga känslan när man var hos någon kompis som barn och dennes föräldrar rök ihop under middagen. Motsvarande känsla finns inte i John Hughes filmer.
  Sedan är den så konstig också. Framför allt i hur omgivningen reagerar på graviditeten. Skolan vill stänga av henne (!) för att hon är dålig förebild, ena familjen vill att hon ska göra abort (!) och den andra att hon ska adoptera bort barnet (!). Om detta familjegrälas. Det är inte roligt, det sägs inget intressant, det bara skriks så att grannarna undrar vad som händer. Jag tittar mest på klockan.
 

3 kommentarer:

  1. Denna har jag sett, minns ingenting. Såg dock för ett par år sedan om Hughes egen få barn-variant "She's Having a Baby", som väl iofs handlar om lite mer vunxa människor. Den var också riktigt röten, vilket gjorde mig lite ledsen. Det enda bra var på slutet, när några Hughes-kändisar dök upp, ska inte spoila om du inte sett, men kul var det.

    SvaraRadera
  2. Jag såg She's Having A Baby för tiotalet år sedan och minns den som du beskriver. Köpte på 80-talet soundtracket för att få en Kirsty MacColl-cover av en Smiths-låt.

    SvaraRadera
  3. Även jag har det soundtracket, fast inhandlat begagnat, om jag inte sålt det nu . Fin bit av Kirsty iaf.

    SvaraRadera