måndag 17 februari 2014

Dead Bang

Dead Bang
Dead Bang
1989
Bolag: Transfer

  Det här med att gå från tv till film är en klassisk karriärströskel som jag känner till få lyckade exempel på. Don Johnson kämpade i slutet av 80-talet mot att bli evigt förknippad med karaktären Sonny Crockett i Miami Vice. Just därför är det märkligt att han här tar rollen som en tuff storstadssnut i vit kavaj.
  Polisen heter Jerry Beck, vilket är lite lustigt för filmen påminner faktiskt en aning om en svensk Beck-film. En polisman mördas brutalt och till synes utan anledning i Los Angeles, och Jerry Beck får fallet. Spåren leder ut i vildmarken till ett gäng högerextremister som vid första blicken verkar vara klassiska lantisar som är lite trigger happy (och rasister). Men spåren leder upp maktens korridorer och till slut är det svårt att veta vem man kan lita på.
  Jag såg den här filmen framför allt för att det slog mig att jag knappt sett en enda film med Don Johnson. Bra att ha en uppfattning. I vanlig ordning när det gäller actionfilm så fingrar jag på stoppknappen efter en kvart. Mörka gränder, tandlösa skurkar och hårda poliser med personliga problem. Gäsp! Men efterhand som historien nystas upp och filmen påminner mer och mer om en (svensk) deckare så är den inte så dum.
  Här finns ju inga intressanta karaktärer eller vändningar, men sin actionstämpel till trots så tycker jag den slinker ner rätt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar