måndag 1 september 2014

Besten

Besten
The Beast Within
1982
Bolag: Warner Home Video

  Känslan av 1982 brukar jag orera om här. Kanske hade jag den i förhoppning när jag satte den här i spelaren. Det blir inte mycket av den varan, utan snarare 1972.
  Filmen börjar när ett par får fel på sin bil ute på landet och när mannen springer efter hjälp blir frun våldtagen av en förrymd galning i skogen.
  Tjugo år senare har paret en son (som alltså är en frukt av våldtäkten) som lider av psykiska problem och nån slags ospecifierad dödlig sjukdom. För att hitta bot på sjukdomen bestämmer sig föräldrarna för att söka sig till byn där våldtäkten skedde och hitta barnets far.
  Byn ifråga är så klart ett mystiskt ställe som ruvar på många hemligheter och skuggfigurer. Problemet är att sonen förändras i den nya tillvaron och blir mer och mer påverkad av sitt förflutna.
  Jag tycker det låter rätt bra när man skriver ner handlingen så här. Hade det funnits en lite annan botten i detta så hade jag nog gillat det mer, men nu påminner det mer om Last House On The Left än Stephen King, så att säga.
  Det förstnämnde ej att förringa dock. Jag gillar amerikansk 70-talsskräck, speciellt när den är lantligt småsunkig, och lite av den känslan finns här. Mystiska bybor som tittar fram bakom persienner. Gillar det. Däremot så känner jag mig totalt intresserad av händelseförloppet, det vill säga hur den vilsne/sjuke sonen blir galnare och galnare och till slut ett monster. Sista kvarten är sedvanlig monsterskräck som jag ser med fjärrkontrollen i hand för att till slut spola fram de sista fem minuterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar