torsdag 10 december 2015

Moving Target

Moving Target
Moving Target
1988
Bolag: Esselte Video

  1989 var mitt första stora videohyrarår. Det hade väl att göra med att jag fyllt femton och fick hyra film i eget namn och slapp dra med pappa till videobutiken. Det var även året då jag upptäckte hur man kunde kopiera hyrfilmer. Det har jag berört ett par gånger tidigare i den här bloggen.
  Esselte Video var det absolut säkraste kortet när man skulle hyra. Det var nästan alltid åtminstone hyfsade filmer, de gick att kopiera och de ingick i alla erbjudanden. Så under 1989 hade jag plöjt genom så gott som allt i Esselte-utbudet som inte verkade vara alltför krångligt.
Därför är det så märkligt att jag inte sett den här filmen innan. Minns omslaget vagt från hyllorna, men inte mer än så. Känslan av 1989 gör sig påmind redan innan filmen börjar och jag märker hur jag fortfarande kan trailern till En Fisk Som Heter Wanda så gott som utantill. Ja, herregud vad man hyrde kopierbara tv-thrillrar i jakt på det stora fyndet.
  Här är fyndet!
  Här är filmen jag hade blivit helt tokig om jag hade kommit hem med 1989. Den har alla viktiga parametrar från mitt 15-åriga filmjag. Amerikanska villaförorter, 16-åringar med sportbilar, den perfekta balansen mellan spänning, action och "ungdom".
  Idag sitter man ju kanske mer och ler nostalgiskt åt hyrvideokänslan. Det är nästan så att kroppen automatiskt reagerar och ger mig ostbågeflott på fingrarna.
  Toby (en ung Jason Bateman) spelar i ett coolt rockband och har precis träffat en snygg tjej (en ung Chynna Phillips, från bandet Wilson Phillips!) när hans föräldrar skickar iväg honom på ett sommarläger för musiker där alla andra spelar fiol och sånt töntigt. Han rymmer från lägret och tar sig hem, men när han kommer hem så är familjen borta och huset helt tomt på möbler. Då börjar en jakt på vad som hänt, samtidigt som Toby har både FBI och ett skurksyndikat i hälarna.
  Ungdomsthriller! Detta vackra ord. Finns det ens längre? Jason Bateman gör det här precis lika bra och vimsigt som Corey Haim eller Patrick Dempsey skulle ha gjort det, men ni förstår vilken liga vi spelar i, eller hur?
  Den här hade jag kopierat och lånat ut till precis varenda människa i hela 9c!

1 kommentar:

  1. Yes! Den där plockade jag upp för 1 riksdaler ifjol och hade helt glömt bort att jag ägde. Måste kollas upp. Jättekul att bloggen uppdateras igen, det här kan vara min favoritplats på internet!

    SvaraRadera