tisdag 17 januari 2017

Mad Man

Mad Man
Mad Man
1981
Bolag: TransWorld

  Känns den här handlingen igen? Ett gäng lägerledare är kvar i sina cabins en sista natt efter avslutat ungdomsläger och får höra legenden om Mad Man Marz, en bonde som bestialiskt mördade sina familj och sedan hängdes av byborna. Morgonen efter dinglade snaran tom och ingen har sett honom sedan dess. Som av en händelse står hans hus kvar i skogen precis lägret och så klart är just ikväll årsdagen av hans dåd.
  Jepp, tillbaka i slasherträsket. Få genrer gör mig så videonostalgisk som alla dussinvarianter som dök upp i kölvattnet efter Fredagen den 13:e. Filmerna i 10-kronorshyllan - eller ännu bättre 10-kronorsbutikerna - som luktade smutsig plast och det kändaste du kunde hitta var typ Teen Wolf. Naturligtvis fick du gissa dig till vad som hände med mördarnas offer, eftersom de svenska hyrfilmerna oftast var rensade från allt dödligt våld.
  Slashers kunde jag sitta och tugga i mig som chips. Ändå värdesatte jag dem. Många av dem var ju inte ens speciellt gamla när jag såg dem i slutet av 80-talet, men de kändes ändå som att de kom från en annan tid, innan 80-talet blev pastelligt och turkost.
  Drar mig till minnes hur min engelskalärare blev imponerad att jag kunde ordet counselor i sjuan. Så kan det gå när ens engelska preferenser kommer från Sleepaway Camp och The Burning.
  Mad Man är så klart en skitfilm men jag måste ändå lyfta fram den. För att den har allt. Som en provkarta av hur en slasherfilm skulle se ut 1981. Klassisk slasher-plot! Kärleksscener till b-soul skrivna av samma kille som gjort filmmusiken! Glappande ficklampor! Kom igen då bilen, starta! TP, is that you? Stop fooling around!
 
Sorry Betsy, TP är redan död. Du kommer hitta honom bakom nästa buske med en yxa i pannan.
  Stoppar in några chips till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar