torsdag 9 november 2017

Star 80

Star 80
Star 80
1983
Bolag: Warner Home Video

  Star 80 är en sån där film som jag har barndomsminnen om. Inte för att jag någonsin sett den utan för att den alltid fanns där i videobutiken när man skulle hyra Tintin-filmer med pappa. Jag tror den var min bild av porrfilm, på något vis. När de tuffa killarna i 3c pratade om brorsans porrfilmer så tänkte jag att de pratade Star 80, eller kanske Blåst på Konfekten, som ju också hade ett sånt där läskigt omslag när man var 9 år. Trettiotre år senare tar jag mod till mig och skjuter in Star 80 i vhs-spelaren.
  Och vet ni, den är based!
 
Det handlar nämligen om Dorothy Strattens alldeles för korta liv. Hon levde sitt enkla tonårsliv i en amerikansk småstad när hon blev träffade småkriminelle Paul Snider (Eric Roberts) som såg till att få henne fotograferad och sedan upptäckt av Hugh Hefner och Playboy.
  De gifte sig men Paul fick inte den skjuts in i de fina salongerna som han hoppats på, det fick däremot Dorothy som blev mer och mer upptagen med fotograferingar och filminspelningar. Paul blev sakta mer och mer manisk av sitt utanförskap och när Dorothy dessutom inleder ett förhållande med regissören Peter Bogdanovich så tar han livet av henne och sig själv.
  Låter som en rejäl spoiler där men filmen börjar faktiskt med just mordet, och blickar sedan tillbaka till vad som föranledde.
  Okej, man hade kunnat dra ner på snusket faktiskt. Scenerna på strippklubbar och vid Dorothys plåtningar känns onödiga långa (ibland nästan olidligt) men ändå så gillar jag verkligen den här filmen. Känns som en intressant relationsfilm, trots allt. Framför allt Dorothy som trots Pauls tilltagande galenskap försöker vara snäll och rättvis mot honom.
  Egentligen blev jag nyfiken på den här filmen redan för ett par år sedan när jag såg den mediokra komedin They All Laughed som blev en av Dorothy Strattens få avtryck till eftervärlden.

2 kommentarer:

  1. Såg själv denna för någon månad sen. Lämnade helt klart avtryck och Eric Roberts gjorde en av sina bästa roller.

    http://moviesnoir.blogspot.com/2017/08/star-80.html

    SvaraRadera
  2. Kul! Vi verkar tycka ungefär samma dessutom!

    SvaraRadera