söndag 11 mars 2018

Han Vet Att Du Är Ensam

Han Vet Att Du Är Ensam
He Knows You're Alone
1980
Bolag: Esselte Video

  Så klart har jag sett den här gamle videoklassikern, men det var närmare 30 år sedan och jag minns faktiskt vare sig handling eller några specifika scener.
  Det jag minns är att den i princip var känd för två saker:
  1. Tom Hanks debutfilm.
  2. En av få rysare kvar på hyllorna efter räderna i kölvattnet efter Studio S och videovåldsdebatten 1980.
  Och visst, som videovåld duger den inte långt. Långt mellan morden och all brutalitet sker utanför bild. Men för mig som romantiserar just den här biten av filmhistorien är den balsam för själen.
  Höst i amerikansk småstad. Bara det. Villaområdena i Staten Island plågas av en massmördare som till synes ger sig på unga kvinnor som är på väg att gifta sig. Lite andra stryker med av bara farten, mannen som driver brudklänningsbutiken till exempel. En av dessa tjejer heter Amy och hon känner sig både förföljd och osäker på sitt kommande giftermål.
  Större delen av filmens tid handlar faktiskt om det sistnämnda. Ex-pojkvännen försöker övertyga henne att inte gifta sig, vänner tycker att hon måste vara säker. Kan väl inte påstå att den här biten av filmen är direkt intressant, men jag gillar ändå hur man förkroppsligar karaktärerna innan man tar livet av dem. Att jämföra med de snarlika Halloween-filmerna där man knappt har lärt sig namnet på folk innan de hackas i bitar.
  Men visst är det väl ändå en slasher detta. Jag tycker man får den där lite naiva och påhittat amerikanska känslan som av Giallo-filmerna som utspelade sig i USA. Giallo-symboler som sakrala motiv och lagom Halloween-likt pianoklink ramar in bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar