fredag 9 november 2018

De Blodtörstiga

De Blodtörstiga
The Pack
1977
Bolag: Warner Home Video

  70-talets våg av onda-djur-filmer är en genre med väldigt få bottennapp. Man får ju ta det för vad det är. Enkla, likartade historier om djur som dödar människor, inte sällan med en baktanke om att "hämnas på civilisationen". Men på samma sätt som jag kan sluka min hundrade 80-talsslasher med viss förtjusning så är det här fin comfort food i soffan.
  De Blodtörstiga handlar om ett gäng city slickers som ger sig ut till en ö för att jaga (tror jag). Ön är en semester-ö sommartid men enslig och folktom på hösten. Semesterfirare har haft för vana att lämna kvar sommarhundar på ön, som sedan i brist på mat har gaddat ihop sig till en plock som attackerar och dödar människor.
Ni fattar upplägget. En efter en faller stadsborna offer för hundflocken. De smartaste och snyggaste är kvar till sist.
  Sen är det ju det här med 70-tal och lågbudget också. Det här är väl ingen George Lucas-produktion direkt, men ändå så finns den där stabila hantverksmässiga grunden som oftast saknas i nyare b-filmer. Sen glömmer man ju nästan hur imponerande där här filmerna är utan tillgång till dagens animerade specialeffekter. Hundattacksscenerna är som panikslagna dansnummer och i ärlighetens namn förstår jag inte hur de ens gjort vissa av dem.
  Få birollsansikten från 70- och 80-talet ger mig en sån trygghet som Joe Don Baker. Alltid stabil, alltid perfekt för rollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar