onsdag 20 mars 2019

Lekplatsen

Lekplatsen
The Kissing Place
1990
Bolag: Esselte Video

  Den här filmen såg jag en gång i tiden på FilmNet. Minns att den överraskade mig då, och att jag väntade på en reprisering för att kunna spela in den. Många år senare ramlar jag över hyrfilmen men har skjutit upp lite att se om den för att saker man blev imponerad av som 15-åring ju ibland kan ha förlorat sin kraft.
  Men den här håller banne mig. Gud vilken bra film! Tommy är en tioårig pojke i en amerikansk småstad som har återkommande drömmar om en plats i New York från hans förflutna, men hans föräldrar säger att han aldrig varit där. Han snokar på vinden och hittar papper som tyder på att han kanske inte är Tommy utan en pojke som försvann i New York för några år sedan.
  Visst, detta är en tv-film, ska väl sägas. Men gjord med sån perfektion och hantverksmässighet. Den känns tv på så sätt att den är våldsfri och full av tv-mässiga ansikten som David Ogden Stiers och Meredith Baxter.
  Men i allt övrigt skulle detta kunna vara vilken välskriven thriller som helst. De amerikanska småstadsmiljöerna i början ger lite känsla av The Stepfather och andra halvan av filmen utvecklas till nån slags roadmovie med ständiga vändningar och överraskningar.
  Visst, det finns scener som känns lite Disney. Eller kanske snarare Follow That Bird, det kommer med tv-formatet tror jag. Men annars sitter jag som klistrad och följer mysteriet. 90 minuter känns som 30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar