fredag 21 augusti 2020

Mördande Intrig

Mördande Intrig
Murder 101
1991
Bolag: CIC Video

  Oj, vilken överraskning detta var!
  Att tv-filmer kan överraska behöver ni inte berätta för mig. Älskar ju den skiten, men på nåt vis hade jag rätt sömniga förväntningar på den här filmen. Gillar Pierce Brosnan, det var nog därför den hamnade i spelaren.
  Pierce spelar Charlie Lattimore, en professor som skrivit en framgångsrik bok om ett uppmärksammat mord men nu är tillbaka på Universitetet där han lär ut konsten att skriva thrillers. Första kursen handlar om det perfekt mordet och när en kvinnlig elev hittas död visar det sig att någon kopierar Charlies egna knep och försöker ge honom skulden.
  Mer än så vill jag nog inte berätta om någon skulle få för sig att se filmen, för den är värd att leta efter faktiskt. En blandning av Döda Poeters Sällskap och Mord och Inga Visor kan man säga, och jag har svårt att komma på vad som skulle passa mig bättre denna fredag i livet.
  Det är lurigt skrivit, välspelat och ljuvlig miljö med ett höstigt campus och fina 90-talsfärger. Förvånande på något sätt att detta inte blev en biofilm istället, för den hade passar bra in thrillervågen i det tidiga 90-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar