tisdag 24 maj 2022

The Howling

The Howling
The Howling
1981
Bolag: HemVideo

  Det här har jag aldrig sett. Inte min grej, har jag väl känt. Men samtidigt en klassiker. Och ska jag välja mellan vampyrer och varulvar (båda tråkiga genrer i min bok) så blir det nog ändå varulvar eftersom de filmerna ändå kan innehålla en mysig whodunit-faktor.
  Karen (Lee Wallace) är en tv-reporter som spelar lockbete till en seriemördare och är nära att bli en av hans offer. Trots att han skjuts ihjäl så plågas Karen av minnen och råds av sin doktor att vila upp sig på hans kurort långt ute i vildmarken.
  Väl där så uppträder folk mystiskt, inte minst hennes egen man Bill (Christopher Stone) som är med på resan. På nätterna hör hon ylande som påstås vara prärievargar men som i själva verket är varulvar. Alla andra på hotellet är nämligen varulvar och Karen ingår i ett experiment för att se om varulvarna kan anpassa sig till människor.
  Det låter inte helt värdelöst när man radar upp handlingen sådär, men jag har tyvärr riktigt tråkigt när jag kollar på den här filmen. Den känns videomysigt ett par gånger när den får lite slasherkänsla men där mellan är det långa och tråkiga ritualscener, ingen spänning att tala om och inte heller någon vem-är-varulven-fråga att ta tag i, för svaret är ju typ alla.
  Men sure, nu vet man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar