torsdag 22 september 2022

Jumpin' Jack Flash

Jumpin' Jack Flash
Jumpin' Jack Flash
1986
Bolag: Transfer

  Drottningen av thrillerkomedi måste hon väl ändå vara, Whoopi Goldberg. Paradrollen som street smart ta-ingen-skit-tjej har hon gjort så många gånger att jag har lite svårt att hålla isär vilka filmer jag sett och inte, men den här tror jag var första gången.
  Här spelar hon Terry, en färgstark datanörd som jobbar på bank och tycker det piggar upp att chatta lite skönt med kunderna, vilket banken inte uppskattar. En kväll får hon kontakt med någon som kallar sig Jumpin' Jack Flash som istället för bankärende ber henne om en personlig tjänst.
  Han är brittisk diplomat som lämnats kvar i Östeuropa av MI5, och nu behöver han hjälp att ta sig tillbaka. Hon tar på sig att göra några enkla ärenden åt honom, men snart är hon insyltad i en spionhistoria som blir svårare och svårare att ta sig ur.
  Yes, klassisk thrillerkomedi-mark. En handfull ganska roliga scener gör den sevärd som komedi, tycker jag. Lite pliktskyldig action får man väl tugga i sig antar jag.
  Men det är inte bara Whoopi som gör sin paradroll här. Jag skulle nog säga att alla gör det, ner till minsta cameo. Det känns nästan som att rollistan varit klar innan manuset. Carol Kane och Annie Potts gör sin grej som lite quirky New York-tjejer, Jeroen Krabbe swishar förbi som mysterious foreign guy, James Belushi gör ett ännu kortare inhopp som...ja, en James Belushi-karaktär. Och den som inte blinkar överhuvudtaget kan se Tracey Ullman, Phil Hartman och Anne Bancroft göra sin grej för en sekund eller två. Jag blev dessutom glad att se June Chadwick från V, i en mindre roll.
  Nu blev det namedroppigt här, men det finns en anledning för jag tycker ändå det är filmens stora tillgång. Hur den likt Göta Kanal är så birollsspräckad att den blir ett perfekt smakprov av sin tid. 
  Sedan är det ju mysigt med lite thrillerkomedi, trots allt. Ni vet, någon som rotar i lådor på ett nedsläckt kontor till lite Faltermeyer-trummor. Då mår man! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar