onsdag 22 mars 2023

Johnny Be Good

Johnny Be Good
Johnny Be Good
1988
Bolag: Transfer

  I den rika floran av ungdoms- och highschoolfilm från 80-talet har jag nog sett i princip allt. Det jag har en tendens att skjuta upp är filmer som kretsar kring sport och rena partyfilmer. De får jag sällan ut något av, har det visat sig.
  Därför har den här blivit liggande osedd i alla år. Dessutom en sportfilm som kretsar kring en sport jag inte kan något om, amerikansk fotboll. Nu när den väl fått snurra i spelaren så inser jag att den inte är någon utpräglad sportfilm direkt utan mer en sån där gapig och lite crazy ungdomsfilm som väl ville gå i John Hughes kölvatten men som helt saknar hans värme och skärpa.
  Hughes-favoriten Anthony Michael Hall spelar Johnny Walker, en kille som "har allt" i en amerikansk småstad. Han är populär hos alla och ett stort löfte inom fotbollen. Vid sin sida har han sin gapige coach (Paul Gleason, så klart) som försöker hålla i trådarna när klubbar från när och fjärran uppvaktar Johnny för att spela för dem.
  Han hämtas i privatplan, bjuds på bisarra gratisfester och erbjuds all världens lyx i Los Angeles. Men hur mycket han än bjuds på så längtar han hem till det enkla livet i småstaden med flickvännen Georgina (Uma Thurman) och bästisen Leo (Robert Downey Jr).
  Det låter som att det finns utrymme för lite varma ungdomsporträtt kanske, men detta är snarare en farsartad komedi utan vare sig några intressanta karaktärer eller roliga scener. Det enda man har att luta sig mot är känslan av soundtrack-film och 80-tal i full blom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar