onsdag 7 juni 2023

Jungfruresan

Jungfruresan
Jungfruresan
1988
Bolag: Transfer

  Efter senaste dagarnas djupdyk i svenska indiekomedier från 90-talet så kände jag att jag behövde detoxa med en rejäl SF-rulle. Som sagt, det är inte mycket svensk mainstream från 80-talet jag missat men den här har jag faktiskt aldrig sett.
  Ett gäng grannar i en villaidyll medelålderskrisar och bestämmer sig för att bygga en båt tillsammans för att segla runt jorden med. Men istället för att föra dem samman så urartar projektet och slutar med lögner, svek och vänsterprassel.
  Roligt?
  Mja, det finns väl kanske något underliggande komiskt i deras dåraktiga sätt att hålla fast vid sin dröm, någon scen här och där blir väl lite småkul, men mest känner jag bara: Gud vad dom skriker hela tiden!!
  En svensk komedi i samma anda som Tomten Är Far Till Alla Barnen (som jag också har väldigt svårt för av samma anledning) som lämnar mig ganska likgiltig, men som har fått ett av de sämsta betyg jag sett av en svensk film på IMDB. 3.0 av 10.
  Troll 2 har 2.9.
  Så fasligt illa är det inte, kul som vanligt med 80-talsmiljöerna och den kändistäta rollistan (ända ner till barnrollerna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar