torsdag 28 mars 2024

I Lust och Nöd

I Lust och Nöd
Heartburn
1986
Bolag: Esselte Video

  Oh, jag älskar ju när man känner till en film framför allt via en viss låt i soundtracket, och så kommer den låten redan i första bildrutan. Som att den enda personen man känner i sällskapet kommer till dörren och hälsar en välkommen. Här är det Carly Simons underbara "Coming Around Again" som inte bara sätter tonen för första scenen utan hela filmen.
  Meryl Streep spelar Rachel, en kärlekskrank matskribent i New York, som faller för den vältalige krönikören Mark (Jack Nicholson) när de stöter på varandra i den kulturella men ytliga mingelvärlden. De inleder ett förhållande trots att Rachel varnats för hans playboyrykte.
  De skaffar också ett hus, ett renoveringsobjekt som aldrig blir klart, och väntar snart sitt första barn. Men mitt i familjelyckan märker Rachel att Mark har haft ett förhållande vid sidan om och lämnar honom.
  Ja, jag älskar ju sånt här. Speciellt inom just den här ramen. New York, neurotiska relationsdramer, i utkanten av Woody Allen-spektrat. Nora Ephron har skrivit denna. Henne har jag börjat hysa allt högre respekt för med åldern. Det är välskrivet, nyansrik, småroligt, 80-taligt och bedårande. Meryl Streep är sanslöst bra i huvudrollen. Jack Nicholson går väl mest omkring och är Jack Nicholson, men man kommer ju inte ifrån att ingen spelar charmig skitstövel bättre än Jack.
  Gillar ni birollsskådisar? Då har ni kommit rätt! På menyn finns Jeff Daniels, Richard Masur, Stockard Channing, Catherine O'Hara, Jack Gilpin och andra ansikten man sett hundra gånger och alltid gillar. I New York. 1986. Oslagbart fint!

2 kommentarer:

  1. Instämmer helt och hållet gällande Carly Simon-låten, smått magisk. Gillade filmen även om jag kanske inte tycker den är lika speciell som låten som gör mycket. Men annars håller jag med om att det är mysigt med dessa New York-filmer från 70-, 80- och 90-talet. Även när de inte är på topp ger de mer än de flesta modernare filmer som inte kan mäta sig med inramningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror vi tycker lite samma egentligen. Det är så många guldfaktorer att man glömmer att titta på själva filmen. Man fastnar i myset.

      Radera