tisdag 25 december 2012

Alligator

Alligator
Alligator
1980
Bolag: Europa Film

  Ett säkert kort på tiokronorsavdelningen i videobutiken var det ganska stora utbudet av filmer om onda djur. Hyllorna dominerades av italienska Hajen-kopior, insekter i överflöd och djur som muterat och blivit farliga, oftast som en följd av mänskliga kemiska experiment.
  Alligator letade jag länge efter. En kompis sa att den var en av de bästa monsterdjurfilmerna, men jag såg den aldrig i någon videobutik. Anledningen kan ha varit att den gavs ut av ett av de första videobolagen, Europa Film, i början av 80-talet och mig veterligen inte har kommit ut igen efter det.
  Nu finns den i samlingen dock, men jag vet inte om jag blev så imponerad. Om vi tar de mest erkända filmerna i genren (Hajen, Cujo...) så lyckas ju de kombinera den lite sunkiga b-filmskänslan med hög kvalitet. Kvalitén finns när den behövs, så att säga. Alligator är mer som en tradig snutfilm.
  Ett antal kroppsdelar dyker upp ur avloppen i Chicago och en tråkig polis letar efter en galen mördare. Det som verkligen hänt är att en man har spolat ner sin dotters baby-krokodil i toaletten, och så har den växt till en monster som äter upp de som befinner sig i kloakerna. Inte sämre idé än någon annan film i genren egentligen, problemet är väl snarare utförandet. Det hade varit betydligt mer spännande om man skippat polisgrejen, både faktumet att monstret är en polissak och hela snutstämningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar