fredag 29 juni 2012

Bortom All Misstanke

Bortom All Misstanke
Murder Ordained
1987
Bolag: Jaguar Film

  Filmer som var baserade på sanna händelser blev nästan som en egen filmgenre i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Nästan undantagslöst TV-filmer om en sömnig småstad, alternativt idyll, som drabbades av mord som någon enveten polis inte gav sig förrän han löst.
  Bortom All Misstanke från 1987 marknadsförs som "Den sanna berättelsen som chockade hela USA..." och den meningen överlevde många copy-paste-vändor. Just den här typen av filmer blev ju videohits dels på grund av att svensk TV inte visade speciellt mycket importerad drama på den tiden (det har ni hört) men också för att de tidiga 90-talet var tiden då hyrfilmen stod som allra högst på himlen, och priserna var som lägst. När jag växte upp i Halmstad fanns det 3-4 olika videobutiker där alla filmerna kostade 10 kr. Där var väggarna fullkomligt tapetserade med "based on a true story"-filmer utgivna av VCM, Filmkompaniet, MDC och - som här - Jaguar Films.
  Minns detta som en stor videohit när det begav sig. En sån som videobutikerna ofta hade klistrat en rekommenderas-lapp på, men av någon anledning såg jag den aldrig då. Efter att ha plöjt genom 2 x 105 minuter (dubbelkassett!) nu så känner jag inte direkt att min ungdom hade blivit speciellt annorlunda om jag gjort det.
  Handlingen går ut på att frun till en omtyckt präst hittas död efter en "olycka" och hela byn vet att han har en älskarinna men väljer bort tankarna om att deras präst skulle vara en mördare och låter det passera. Alla utom en enveten polis bla bla bla.
  Alltså, det går att titta på. När 80-talsfilmer är småtråkiga brukar jag sitta och kolla på detaljer i bakgrunden, och här blir jag nyfiken på varför så många kör omkring i Volvo-bilar. Är det produktplacering (lustigt val av film isåfall) eller finns någon slags Volvo-bälte i USA? Minns inte riktigt var den här utspelade sig, men det var ju på vischan i alla fall.
  En sak som slår mig är att JoBeth Williams är väldigt dålig. Tänker mig henne som en stabil skådis. Minns henne mest från Poltergeist i och för sig, men hade en bild av henne som en sån där slitvarg i TV-träsket med supermycket erfarenhet och 20 imdb-poster per år. Men här är hon jättedålig. Riktigt sådär Skilda Världar-dålig. Märkligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar