tisdag 14 augusti 2012

Floden

Floden
The River
1984
Bolag: Esselte Video

  Mel Gibson och Sissy Spacek har en liten gård på landet. Floden svämmar över och dränker deras skörd. Sedan får de inget banklån. Sedan går deras traktor sönder. Sedan börjar stans onde kommunman smida onda planer för att anlägga en damm där deras gård är. Samma man stöter även på Sissy Spacek när Mel Gibson inte är hemma. Eländes elände.
  En timme in i filmen frågar jag mig vad filmen handlar om. Så klart förstår jag grejen med att det inte går så bra för dem, fast det känns ändå som att man sitter och tittar på avsnitt 5-6 av Mot Alla Vindar snarare än en film med en huvudintrig.
  Jag antar att den underliggande meningen jag går miste om är nån slags kärlek till floden, "här har vi våra rötter" bla bla. Och som om inte stanken av "prisbelönt drama" var tillräcklig så går filmen in i en fas där Mel Gibson tvingas förvärvsarbeta i tung industri under strejktider och jag känner hur Ken Loach knackar mig på axeln och vill visa lite engelska loftgångar.
  Ungefär då får jag nog och testar funktionen att köra filmen på dubbel hastighet. Man vill ju se hur det går för Mel och Sissy. Det går bra. Solnedgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar