torsdag 9 augusti 2012

Shy People

Shy People
Shy People
1987
Bolag: Sandrews Video

  En av mina absoluta favoritskådespelerskor är Jill Clayburgh. Speciellt filmerna hon gjorde i slutet av 70-talet är nästan utan undantag briljanta. Jag får säkert tillfälle att återkomma till någon eller några av dem så småningom. Den här filmen plockade jag upp nästan enbart för att hon spelade huvudrollen.
  Den börjar precis som jag trott och hoppats på. Hon spelar en journalist i New York som har problem med sin dotter som missbrukar droger och allt vad det för med sig. Sätter mig till rätta i soffan och hoppas på ett humanistiskt relationsdrama i stil med andra Clayburgh-filmer såsom "An Unmarried Woman" och "It's My Life".
  Då händer det. Hon bestämmer sig för att ta med sin dotter när hon ska skriva en artikel om avlägsna släktingar i Louisianas träskmarker. Typ som en värstingresa, om ni minns den grejen. Jo, jag förstår såklart att själva idén är att de två familjernas kulturer möts och sådär, men det blir liksom så symboliskt fel när hjärnan är upplagd för New Yorkskt mys och istället möts av nån slags Cannibal Holocaust-stämning. Familjens "snygga" son sitter i en bur på deras tomt. Inte mysigt.
  Därmed inte sagt att den blir direkt dålig. Jag är hela tiden nyfiken på vad som ska hända och både Clayburgh och Barbara Hershey i huvudrollerna är (såklart) jättebra. Kanske hade relationsdramat jag förväntade mig fallit i glömska mycket lättare än den här filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar