tisdag 23 oktober 2012

Över Alla Hinder

Över Alla Hinder
International Velvet
1978
Bolag: Esselte Video

  Jag har ingen aning om varför jag har en soft spot för hästfilmer. Tycker inget speciellt om vare sig hästar (har aldrig ens varit nära en) eller sport. Dessutom vet jag inte ens vad hästhoppning riktigt går ut på så spänningen i tävlingsmomenten går mig nästan helt förbi. Ändå är det något visst med hästfilmer. Tror det kommer av när jag som hemmakär 15-åring gärna tillbringade söndagar vid betalkanalen FilmNet och deras tablåer var fulla av härligt konfliktlösa filmer med lätt Disney-touch.
  Efter att ha sett Tatum O'Neal i Paper Moon för ett tag sedan blev jag sugen på att se fler av hennes 70-talsfilmer, och just combon hon och hästfilm känns väldigt logiskt och tilltalande på pappret. International Velvet är en sen uppföljare till National Velvet med Elizabeth Taylor från 1944 men det är så klart inga svårigheter att förstå vad den här filmen handlar om utan att ha sett originalet.
  Lustigt att båda filmerna fått den svenska titeln Över Alla Hinder förresten. Inbillar mig att handlingen är ungefär samma dock. Här spelar Tatum O'Neal en ung, föräldralös flicka som får smak för hästhoppning hos fosterföräldrarna och sedan får man då följa henne till att hon kommer med i engelska OS-laget. Lättittat och så pass lättglömt att jag nästan har svårt att skriva något om det redan så här dagen efter. Bara att sitta och småtitta på ett välspelat amerikanskt drama från 1978 är gott nog för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar