onsdag 24 oktober 2012

The Ghoul

The Ghoul
The Ghoul
1975
Bolag: Media Network

  En genre som jag verkligen borde sätta mig in i och se om det är något att ha är Hammer Horror. Fostrad i 80-talets skräckfilmsvärld skrämdes jag alltid mer av dödsdömda sommarläger än nån adlad, engelsk skådis i huggtänder. Och ja, på den vägen är det antar jag. Någon dag borde jag väl kavla upp ärmarna och se Frankenstein, Dracula, The Mummy och allt vad de heter. Börjar dock lite småskaligt och ger mig på en brittisk rysare från 1975 som jag tror lever upp rätt bra till vad jag förväntat mig.
  Några festdeltagare i 1920-talets England utmanar varandra i en kappkörning ute på landsbygden mitt i natten. Ett av paren får motorstopp och tvingas söka hjälp i tät dimma och kvinnan kommer till ett hus där en änkeman håller sin son inspärrad i källaren. Så långt skulle det ju kunna vara en skräckfilm från 2011 som mynnar ut i tortyrscener och med brustna naglar på affischen.
  Detta är naturligtvis någon helt annat. Uråldrig (och väldigt osubtil) ondska i form av religiösa symboler, spänningsscener i kolsyredimma och så klart lite fine british acting på det. Rätt tröttsamt, tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar