tisdag 27 november 2012

Mountain Top Motel

Mountain Top Motel
Mountaintop Motel Massacre
1986
Bolag: Juno Media

  Jag måste säga att jag ger den här filmen de allra bästa förutsättningarna. Tisdagkväll i november och regnet piskar mot rutan. Ögonblicket kunde inte bli bättre för en skabbig b-rysare från 1986.
  En av 80-talets allra mest marginaliserade skräckgenres måste vara galen-gammal-tant-filmerna. De flesta filmerna i genren finns inte ens på DVD och några remakes har inte heller gjorts vad jag kan komma på. När slutade egentligen gamla tanter att vara läskiga, kan man undra? Tja, fem minuter in i Mountain Top Hotel kanske.
  Anna Chappell i rollen som moteldrivande mörderskan Evelyn känns ungefär som en skådis i en Nore Norold-film med en lite egen bild av en galen människas kroppsspråk och mimik. Men annars gillar jag hur filmen är så blandad. Ena sekunden mordscener i sådan takt att man glömmer vem som dött och inte, sedan plötsligt en lååång scen som hämtad ur Hem Till Byn där någon ska lasta en bil. Idag skulle det symboliseras av att nån stängde en baklucka tror jag. 1986 får man se hela äventyret. Två-tre gånger in och ut ur huset med packning.
  Som förströelse-slasher duger den här filmen gott. Inte speciellt hög uppfinningsrikedom vad det gäller tillvägagångssätt för mörderskan, men det har jag som tidigare nämnt brytt mig allt mindre om med åren. Om jag skulle sett den här när den kom ut så hade jag nog blivit sur över detta. Känns skönt att få nya prioriteringar i livet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar