fredag 2 november 2012

Murder In New Hampshire

Murder In New Hampshire
Murder In New Hampshire: The Pamela Wojas Smart Story
1991
Bolag: Filmkompaniet

  Jag redogjorde för "based on a true story"-filmer i ett tidigare inlägg men känner att jag vill utveckla min kärlek lite. Alltså, jag älskar fan amerikanska tv-dramer som är baserade på en sann historia och utspelar sig i någon liten stan på vischan och där hela rollbesättning består av superproffsiga tv-skådisar som köttar tjugofem TV-filmer om året. Går in, gör sin grej. Idag åklagare, imorgon baseballtränare. Hela den här genren är nästan som en stabsfunktion i filmvärlden. Ingen är bättre än någon annan, men alla fakturorna blev betalda i tid. Gillar denna enkla och ödmjuka inställning till filmens glamourvärld.
  Verkligheten överträffar ju sällan dikten och det är ju därför man beundrar producenter som lägger ner tid och möda på att iscensätta en dramaturgiskt långdragen historia om till exempel en vårdnadstvist. Är det ett mord inblandat så får filmen en thrillerstämpel men det är ytterst få faktorer som egentligen skiljer den från dramerna.
  Murder In New Hampshire är en "thriller" om en lärarinna (Helen Hunt) som förför en 15-årig elev och manipulerar honom att döda hennes man. Själva storyn måste ju inspirerat filmen Till Varje Pris med Nicole Kidman som kom några år senare.
  Så klart inte spännande men ett stabilt TV-drama som i vanlig ordning får mig intresserad av det verkliga fallet och där levererar givetvis internet.
  Precis som jag försökte stamma fram i förra inlägget så är det svårt att sätta fingret på varför man gillar vissa filmer. Kanske därför man inte är filmrecensent. Men det är något med själva stämningen i de här bruksdramerna som gör att jag kan se typ hur många som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar