måndag 11 mars 2013

The Evictors

The Evictors
The Evictors
1979
Bolag: Walthers Video

  Det är något väldigt charmigt och rart med filmer som är en kopia av en kopia av en kopia av något. Jag kan inte ens räkna baklänges och komma på varifrån The Evictors är tagen, men varje scen känns bekant. Ett par flyttar in ett stort, fint hus på landet där ingen bott på länge. Några år tidigare hände saker i huset som mäklaren inte berättar som men som ortsbefolkningen gärna viskar om.
  Här hoppas ju vännen av rysare inom mig att det ska handla om någon hemlighet som staden bär på. Tänker lite på en av mina favoriter i genren, Let's Scare Jessica To Death. Tyvärr så är detta en mycket simplare film än så.
  Mördaren (ja, det är så tråkigt att det bara är en mördare som stryker runt) är nog den minst skräckinjagande slashergalning jag stött på så här långt. Okej att hockeymasker och knivhandskar kanske inte skrämmer vettet ur mig heller, fast här har vi att göra med en snubbe i slokhatt som mer ser ut som en skurk ur Huckleberry Finn eller något.
  Så nej, speciellt spännande eller otäckt är det aldrig. Filmen lever helt på uråldriga rysareffekter såsom katter som hoppar fram när man minst/mest anar det. Däremot tycker jag den är rätt mysig i sin enkelhet. Både Jessica Harper och Michael Parks har fina b-filmsansikten som får mig att känna mig på trevligt filmkvällshumör anno 1986.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar