måndag 11 mars 2013

Försvunnen

Försvunnen
Missing
1982
Bolag: Esselte Video

  Jag ser en del av filmerna på den här bloggen när jag ska sova om kvällarna. Nästan undantagslöst somnar jag under filmen och ser klart den nästa kväll eller morgonen efter. Undantagen är de gånger man slukar med i filmen så man helt enkelt glömmer bort att man borde sova.
  Försvunnen är en sådan film. Försöker såhär på efterhand förstå varför den fångade mig så. Den är egentligen inte särskilt spännande. Det är nog mer att den känns så kraftfull. Tradigt ord, jag vet, fast jag kan verkligen inte komma på något bättre. Snyggt filmad, jättebra spelad, oberäknelig fast samtidigt inte svår att hänga med i.
  Charlie är en idealistisk vänsterförfattare som bor med sin flickvän Beth i ett kollektiv i Santiago när den chilenska militärrevolutionen bryter ut 1973. Plötsligt en dag är han försvunnen och hans pappa (Jack Lemmon) åker ner till Chile för att hitta honom tillsammans med Beth.
  Sedan varvar man deras jakt på honom, hjälpta fast motarbetade av amerikanska myndigheter, med tillbakablickar över vad som verkligen hände. Ungefär som slutscenerna i Agatha Christie-filmer där man får se hur det gick till. Väldigt effektfullt och snyggt.
  Både Jack Lemmon och Sissy Spacek är skådespelare som verkligen går genom rutan för mig. Kan inte sätta fingret på varför men de känns riktiga på ett sätt som jag inte kan komma på någon motsvarighet till idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar