måndag 11 mars 2013

Två Generationer

Två Generationer
Circle of Two
1981
Bolag: VTC

  Det har blivit mycket familjen O'Neal på sistone. Inte så konstigt. Både Ryan och Tatum känns som rätt typiska skådespelare att dyka upp i bortglömda mainstreamfilmer. Här är en lite udda, kanadensisk fågel som jag har lite svårt att känna vad jag tycker om.
  Sarah (Tatum O'Neal) är en 16-årig tjej som blir bekant med och förälskad i den 60-åriga (!) konstnären Ashley (Richard Burton). Varken speciellt lustigt eller originellt ämne kan man tycka. Men det som gör att filmen faktiskt har ett existensberättigande är att den inte dras med en massa olustiga sexuella undertoner, utan är väldigt tydlig med vad det handlar om. Snarare överton, i så fall.
  Sarah är briljant som karaktär, både i hur hon är skriven och gestaltad. Hon pratar ständigt med Ashley om situationen och filmen får snarare en grubblig ton än lolita-varianten jag var lite rädd för. Även miljön gör sitt. Toronto på hösten.
  Nu kanske jag är lite extra välvillig eftersom jag gillar både Tatum O'Neal och Richard Burton som skådespelare, men som en medelväg mellan Lolita och Ghost World tycker jag den funkar bra.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar