onsdag 18 september 2013

Deathdream

Deathdream
Deathdream
1972
Bolag: MacVideo

  Den här filmen (som också heter Dead of Night på annan svensk videoutgåva) har jag ibland sett på listor över förbisedda skräckklassiker som är värda att kolla upp. Fingrat på den då och då men alltid ställt tillbaka den när jag sett ordet zombie i baksidestexten. Zombiefilm är nog min tråkigaste skräckgenre (efter skräckkomedi, så klart).
  Bob Clark har regisserat. Han gjorde den snygga och stämningsfulla Stilla Natt, Blodiga Natt som jag gillar mycket. Dessutom verkar detta av allt att döma vara en lugnare zombiefilm (haha). Så ja, vissa förväntningar kanske.
  En familj får veta att deras son Andy, som är soldat i Vietnam, har omkommit i kriget. En tid senare dyker dock Andy upp som om ingenting hade hänt, fast till synes personlighetsförändrad av kriget. Samtidigt dyker ett antal döda kroppar upp i närheten av staden där de bor och Andy visar tendenser på aggressivt beteende.
  Ja, som ni hör så är det ingen zombiefilm med köttklädda statister i massupplopp utan mer en småmysig puttrare som visserligen innehåller zombiefaktorn (killen är död, det har ni förstått) men inte överanvänder estetiken.
  När jag tänker tillbaka på den så gillar jag ändå den. Den har en trygg b-filmskänsla från tiden då även b-filmer hade vettiga skådisar och filmades på riktig film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar