torsdag 17 oktober 2013

Movin' In

Movin' In
Firstborn
1984
Bolag: Esselte Video

  Det känns närmast ofattbart att jag missat den här filmen tidigare. Rollistan består nästan bara av skådisar som jag trodde jag sett alla filmer med (åtminstone de från 80-talet). Corey Haim, Robert Downey Jr, Peter Weller, Teri Garr, Sarah Jessica Parker.
  Även genren ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Ungdomsdrama med grubbliga karaktärer.
  Jake (Christopher Collet) och Brian (Corey Haim) bor med sin mamma, som försöker träffa någon ny man för att glömma barnens far som precis aviserat att han ska gifta sig. En dag träffar hon Sam (Peter Weller), som först gör gott intryck på barnen genom att visa intresse (och ge dem presenter) men när han plötsligt en dag har flyttat in hos familjen förändras han och blir kontrollerande och våldsam.
  Så långt gillar jag filmen. Den har en ton som påminner om John Hughes-filmerna från samma era. Fundersamma ungdomar. Sedan hjälper det så klart att allt presenteras i en attraktiv 1984-mall med Talk Talk på soundtracket och 80-taliga garageuppfarter.
  Men ungefär halvvägs in i filmen så utvecklas den i en betydligt tråkigare riktning. Sam har skumma affärer som Jake snokar i, och den biten är mer som en standardiserad ungdomsthriller som man sitter och smågäspar sig genom.
  Dock blir slutkänslan positiv. Vad bra Corey Haim var i den här åldern till exempel! Innan han började göra dude-iga dra-på-stan-filmer så var han en väldigt fin barnskådis (Lucas, Silver Bullet...). Huvudrollens Christopher Collet är bra också. Min videohyrarhjärna minns honom bäst som en av väldigt få skådisar i slasherklassiker Sleepaway Camp som haft roller i andra filmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar