torsdag 21 september 2017

Dogs

Dogs
Dogs
1976
Bolag: VTC

  Den här filmen har jag sett tidigare. Under min onda djur-period i slutet av 80-talet. Hyrde den säkert tillsammans med fem andra 10-kronorsfilmer på lågprisbutiken Dia Video i Halmstad. Där fanns allt gammalt skit man varit för ung för att hyra i början av 80-talet. Jag och min videokompis Micke romantiserade deras utbud och sa till andra i klassen att vi visste var man kunde hitta indragna och förbjudna filmer.
  Så var naturligtvis inte fallet. Men det var i alla fall där man kunde hitta sönderklippta slashers på småbolag. Och djurfilmer. Ofta var de inte speciellt läskiga. En film med en orm om omslaget kunde vara en amerikansk tv-filmer med enstaka orminslag. Besviket satt man där i pojkrummet och tittade. Men kopierade den ändå.
  Dogs minns jag som ett fynd. En ovanligt spännande djurfilm.
  I en liten universitetsstad i Kalifornien börjar hundar vända sig mot människor och löpa amok och döda om nätterna. En forskare på skolan ser ett mönster att beteendet har med ett lite oklart 'science projekt' att göra, och naturligtvis är det ingen som tror honom förrän det är för sent.
  David McCallum spelar den introverte forskaren med Madchester-pottfrilla, som detta till trots inte har några problem att bli populär bland skolans kvinnliga elever med Lady Di-frisyr. Till sin hjälp har en många goda birollsgubbar ur det tidiga 80-talets fina utbud. Det blir som en liten quiz i soffan när man ska försöka identifiera ansikten man sett förut. Just det, det är ju han i Titta Vi Flyger.
  Jag tror det är blandningen mellan kvalitativ tv-filmskänsla, slasher och katastroffilm som får mig att gilla den här. Man bryr sig någorlunda mycket om karaktärerna också. Framför allt håller man isär dem. verkligen ingen självklarhet i slashersvängen.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar