måndag 3 september 2018

Sopåkarna

Sopåkarna
Men at Work
1990
Bolag: Egmont

  Jag har två minnen av Sopåkarna från när det begav sig.
  1. Den hade nästan alltid en rekommenderas-lapp i videobutikerna i Halmstad. Ska väl sägas att det var en ganska ovetenskaplig utmärkelse, inte baserat på några officiella omdömen utan snarare vad några Jonas och Fredde bakom disken i videobutiken tyckte.
  2. Jag hade filmen på "Cypern-kopia". I början av 90-talet kunde man nämligen köpa piratkopior av bioaktuella filmer helt öppet på marknader i Grekland och Cypern. Oftast var det en femte generationens kopia av någon intern cirkuleringskassett med Property of Touchstone och en klocka som skymde 2/3 av bilden.
  Jag såg den aldrig. 28 år senare fick det vara dags.
  En sak som förbryllar mig en aning är Emilio Estevez 1990. I TV-världen är det ju ett välkänt faktum att de skådisar som riskerar att fastna motvilligt i en karaktär eller tv-formatet måste göra av avbön med en snackig indiefilm som premiärvisas på Sundance. Här är läget det exakt omvända. Emilio gick från prisade roller som grubblig ungdom i Brat Pack-filmer till skön good guy i actionkomedier. Så när han äntligen fick chansen att regissera ett manus han själv skrivit så blev det så klart det kanske mest generiska exemplet på actionkomedi jag har stött på i den här bloggen.
  Redan i filmens första rutor förstår man vart det barkar. En framgångsrik politiker sitter i en bil i ett sjaskigt hamnområde. Han vill dra sig ur skumraskaffärer med "toxic waste" (sååå 1990) men blir istället dödad och stoppad i en toxic waste-tunna.
  Emilio och brorsan Charlie Sheen spelar två sköna sopgubbar som hittar liket i en tunna, och istället för att ringa polisen så snurrar de in sig i en actionkomisk röra med biljakter, missförstånd, höhö-skämt och stereotypa bovar och banditer.
  Jag säger inte att jag ogillar dock. Jag hänvisar ju ofta till hur dåliga filmer kan räddas av "videohyrakänslan" och den finns här. Sedan är ändå tempot tillräckligt högt för att man ska hålla sig från att stänga av. Ett problem som annars kan drabba just actionkomedi i den här åldersgruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar