fredag 12 april 2019

Mord i Parken

Mord i Parken
The Preppie Murder
1989
Bolag: Egmont

  Finns det nåt bättre sätt att sätta guldkant på en torsdagskväll än med lite based från genrens storhetstid i slutet av 80-talet? Skunte tro det! Ett mervärde med de här verklighetsbaserade filmerna numera är ju dessutom att man ofta kan läsa mer om det verkliga fallet på nätet, så nu har jag suttit nån timme och läst gamla och nya artiklar om 'the Preppie Murder' på Manhattan 1986. En ganska ospännande historia egentligen kring ett mord där en ung bratkille anklagas för mordet på en ännu yngre brattjej.
  Robert Chambers spelas här av William Baldwin, och är sådär perfekt pojkigt rufsig att man omöjligen kan tro att han är våldsam mördare. Jennifer Levin (flickan som blir mördad) spelas av Lara Flynn Boyle, året före Twin Peaks, och jag undrar lite om David Lynch kan ha råkat se den här filmen för även Chris Isaaks "Wicked Game" går som ett ledmotiv genom hela den här tv-filmen. Året innan "Wild At Heart".
  Annars är det dock inte mycket Lynch över detta. Ingen konstnärlig verkshöjd men ett välspelat och hantverksmässigt tv-drama av typen som i alla fall jag har svårt att slita mig från, på samma sätt som jag alltid måste se klart ett avsnitt av "Mord och Inga Visor" på TV. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar