tisdag 11 juni 2019

Spellbinder

Spellbinder
Spellbinder
1988
Bolag: Esselte Video

  Den här såg jag när den kom. Minns inget av dem förutom att jag blev så där uppslukad av den som man kunde bli när man var ung och okritisk. Kan ändå förstå när jag ser den 30 år senare hur jag som tonåring kunde svälja betet. Ansikten som bevakar. Mystiska främlingar. Sånt gillade man ju. Och gillar.
  Advokaten Jeff Mills (Tim Daly) är på väg hem från en basketmatch med kollegorna när han ser en kvinna bli misshandlad av en man på gatan. Han stoppar misshandeln och erbjuder henne skjuts hem. Istället stannar hon hos honom och de blir ett par.
  Men det är nåt mystiskt med Miranda (Kelly Preston). Bakom den perfekta ytan döljer sig att hon är på flykt från en sekt och de är henne på spåren. Men vilka är egentligen med i sekten?
  Finns många fällor att ramla i när det handla om sekter och ockult alltså. Värst är det väl när halva filmen kastas bort på ritualer och sånt. Den här filmen är relativt förskonad från den biten. Istället är det en utmärkt vem-kan-man-lita-på-thriller. Inga större våldsinslag, men inte heller tvfilmsmässigt undvikande.
  Men det är själva mysteriebiten som är behållningen, i alla fall för mig. Hur någon kommer Miranda på spåren, men samtidigt kanske på nåt vis är inblandad själv. Eller? Den biten.
  De rituella scenerna funkar dessutom oväntat väl. Lite Wicker Man-känsla, vilket är as good as it get inom genren skulle jag säga.
  Sedan skadar ju inte perfekt inramning med 80-talsansikten som Preston och Rick Rossovich.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar