onsdag 15 april 2020

The Devonsville Terror

Devonsville Terror
Devonsville Terror
1983
Bolag: VTC

  Åh, detta var precis vad jag behövde. Den här filmen har jag haft i min vhs-samling sedan 80-talet. Köpte VTC-hyrisen på en loppis i Laholm, och det är smått ofattbart att jag aldrig ens tryckt in den i spelaren under dessa 30 år i hyllan.
  Förklaringen kan vara min ganska svala inställning till filmer kring häxor och förbannelser. Inte det absolut värsta jag vet, men nedprioriterat helt klart. Sedan köpte jag den nog rätt mycket för att den såg cool ut i videohyllan. Ulli Lommel hade ju gjort Boogey Man, t ex. Alltid blir nån imponerad.
Men nu har det hänt. Välkommen in i spelarvärmen, käre vän!
  Här finns allt du kan önska dig för en verklighetsflykt virusvåren. Upstate New York 1983, höst, några skedar Stephen King, några skedar Lucio Fulcis "amerikanska" filmer.
  En ensam kvinna går av bussen i lilla byn Devonsville, Massachusetts, för att börja sitt nya jobb som lärarinna. Genast känner hon sig uttittad av byborna men connectar med två andra stadstjejer som känner samma sak. Devonsvilleborna tror nämligen att de tre kvinnorna är reinkarnationer av tre häxor som brändes i byn för 300 år sedan.
  Präktig lärarinna möter inavlad småstad. Hemligheter och smyg bakom gardiner. Jag hade ju klarat mig utan kvartlånga häxbrännarscener, det ska erkännas, men samtidigt får jag bjuda på det i utbyte mot lågbudgetmys av typen som väl egentligen bara gjordes 1981-1983. Precis rätt typ av b-film för mig. Enkelt men ändå, i alla fall med genrens mått mätt, välspelat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar