tisdag 20 april 2021

Nu Börjar Livet

Nu Börjar Livet
Racing with the Moon
1984
Bolag: Esselte Video

  Amerikanska filmer som utspelar sig på 40-50-talet är ofta ett gissel för mig. Vet inte varför men det är något med allt vältrande i samma gamla nostalgi kring gamla bilar, jukeboxar och post-depression som får mig att välja nån annan film.
  En del filmer har därför stått osedda lite för länge i mina hyllor. Detta är väl en typisk sån. Ett coming-of-age-drama med skådisar jag gillar. Borde kasta mig över den. Men ah, 1942 utspelar den sig. Det låter inte så kul.
  Sean Penn spelar Henry Nash, en strävsam och hederlig tonåring som växer upp under enkla förhållanden i en amerikansk småstad. Om några veckor ska han ut och tjänstgöra i brinnande världskrig och innan dess försöker han roa sig så gått det går. Då träffar han Caddie Winter (Elizabeth McGovern) som han blir förälskad i. Även hon är strävsam och ordentlig och jobbar på stadens bibliotek. Henry tar reda på var hon bor och ser att det är i en finare delen av stan vilket ger honom dåligt självförtroende.
  Ja, det är ju inte direkt första gången man ser ett över-klassbarriärerna-kärleksdrama, men jag gillar verkligen hur den där filmen är så nedtonad. Det är också skönt att nostalgin inte tar över. Eller rättare sagt, filmen står inte och faller med nostalgin. Detta är tidlöst grubbel som varken är svart eller vitt. "Äkta och finstämd" står det på omslaget. Faktiskt rätt bra beskrivet.
  Även bonuspoäng för den fina rollistan. Penn och McGovern är förtjusande i huvudrollerna och kul att de Nicholas Cage med originaltänderna i rollen som Henrys bästa kompis Nicky. Men allra roligast för mig som birollsentusiast är alla bekanta små ansikten som flashar förbi i småroller. Crispin Glover och Barbara Howard som ju båda var med i Fredagen den 13:e Del 4 samma år. Michael Madsen och Dana Carvey är med några sekunder var som ungdomar.
  Det finaste med den här filmen är att den är så harmlös. Så skönt med filmer där saker löser sig och där man vill varandra väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar