lördag 17 april 2021

The Final Terror

The Final Terror
The Final Terror
1983
Bolag: Sonet Video

  Av alla slasherns förgreningar brukar jag tycka bäst om de som utspelar sig i nån enslig stuga i skogen, allra helst med nån snillrik twist om vem som är mördaren. De filmerna brukar innehålla de rätta doserna av spänning och ungdomlig dumhet som på nåt vis definierar genren.
  En liten avart till de filmerna är de som i princip går ut på samma sak men som rör på sig rent geografiskt. Ofta med Den Sista Färden lurandes i vassen.
  En fördel med de filmerna är att de inblandade ofta är lite med strukturerade. Mer överlevnadsinstinkt och inte lika mycket duscha med hörlurar i hus där kompisarna precis blivit mördade. Finns ju en charm i det också så klart.
  Ett gäng ungdomar beger sig ut i avlägsen vildmark för att vandra tillbaka till civilisationen. Men i skogarna lurar en mördare och en efter en faller de offer på sin väg genom skogen. Det låter ju i princip som alla andra slashers med lite vildmarkstema, och ja, det är ju det tyvärr.  Den här filmen har jag ändå blivit tipsad om flera gånger, så man hade kanske hoppats att här skulle finnas något som rörde om i grytan lite.
  Nu missar man ju de flesta morden om man kollar på en klippt hyrvhs från 80-talet, men jag tror inte jag hade blivit speciellt mycket gladare av att se promiskuösa tjejer bli spetsade av pålar i nån skog.
  Däremot hade jag blivit gladare av om jag hade känt lite av just den där hopplösa och oförutsägbara Deliverance-känslan som jag tror att man far efter delvis här.
  Slashers är ju ofta uppdelade i två delar. Först en del där alla är omedvetna om mördaren, då är det i princip bara en samling mord staplade efter varandra. Sedan kommer den bra biten, när paniken sprids över situationen, och den biten är bäst även här. När man inser att man är jagade och försöker ta sig genom skogen utan att bli mördade.
  Visst finns här mys att hämta för den som vill känna lite 80-talsnostalgi. Rachel Ward och Daryl Hannah till exempel. Och en måne som lyser som en strålkastare ner i slasherdimman. Sedan piggar det ju upp att Sonet Video väljer att som enda reklam före filmen väljer att göra reklam för en ny singel med Secret Service.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar