torsdag 23 september 2021

Av Okänt Ursprung

Av Okänt Ursprung
Of Unknown Origin
1983
Bolag: Warner Home Video

  Någon gång i början av 90-talet såg jag slutet på den här filmen, troligen på FilmNet. Tyckte den verkade bra. Får se hela någon gång. Men det blir ju lätt nedprioriterat att se filmer där man sett slutet, så är det.
  30 år senare gör jag det!
  Peter Weller spelar Bart Hughes, en familjeman mitt i karriären som har chansen att bli befordrad på sitt jobb. Då passar det utmärkt att fru och barn åker iväg i ett par veckor så att Bart kan koncentrera sig till 100% på jobbet. Så blir det inte dock för redan första dagen kommer han hem till att diskmaskinen har släppt ut vatten över hela golvet. Reparatören tycker sig se att de rejäla slangarna är avbitna av en stor råtta. Samma natt hör han ett krafsande ljud i väggarna. Vad är det egentligen som har flyttat in i familjens topprenoverade och pedantiskt möblerade lägenhet?
  Ju mer han letar, desto mer besatt blir han vid tanken att hitta råttan och stoppa dess framfart. Han börjar missköta sitt jobb och lägger istället all sin tid på att försöka fånga den här råttan.
  Visst kan man väl klassa detta som en djurskräckis, det är ju en råtta liksom, men allra mest är det nog en Kafka-mardröm om en mans besatthet över att hitta och döda den. Och visst hatar man det där djuret. Äckliga närbilder på tänder, blöt råttpäls och det hemska råttljudet i väggarna.
  Men annars så har jag svårt att drabbas av den här filmen. Fattar ju klaustrofobin man är ute efter, men tycker inte den går genom rutan. Som husägare (och pedant) har jag i så fall svårare att se alla saker som slås sönder i jakten på råttan än vad jag bryr mig om huruvida han dödar den eller inte.

2 kommentarer:

  1. Haha, ja denna såg jag för något år sen och hade snarare kul med den än att den skulle vara skrämmande. Ingen höjdare, men blir allt kul att se dem försöka bräcka varandra där i huset :)

    George P. Cosmatos regisserade annars en del småtrevliga filmer efter denna. Som Cobra, Tombstone och Leviathan (även den med Peter Weller).

    https://moviesnoir.blogspot.com/2018/07/of-unknown-origin.html

    SvaraRadera
  2. Ja, det är som du säger. Det blir fånigt snarare än spännande.

    SvaraRadera