måndag 25 oktober 2021

Lassiter

Lassiter
Lassiter
1984
Bolag: Esselte Video

  Jag är ganska öppen för de flesta genrer i den här bloggen. Men det finns några saker som ofta får mig att välja något annat.
  1. Gangsterfilm. Speciellt såna i 30-talets Chicago. Orkar inte. Sorry.
  2. Brittisk film. Otroligt brett så klart, men det är något i det brittiska som jag får okemi med.
  Idag rullade den här kassetten in i spelaren. En brittisk gangsterfilm som utspelar sig på 30-talet. Kunde inte valt något sämre tror jag. Men jag såg något helt annat när jag tittade på omslaget. Tom Selleck som handsome jewel thief. Kan vara lite mysigt, väl?
  Och visst handlar den om Selleck som juveltjuv i viss mån. Alldeles precis i början. Då blir hans karaktär Nick Lassiter ertappad vid en kupp och hotas med ett långt fängelsestraff om han inte hjälper den brittiska staten att tjuva nånting från tyskarna. Detta är 1938 så under brinnande världskrig.
  Just det:
  3. Andra världskriget-filmer. Jättetråkigt!
  Ja, vad ska man säga. Jag sitter hoppfull att det här med cockney-skurkar och nazister i fladdrande rockar bara är tillfälligt, och tänker att snart blir det väl ändå lite gentelmannatjuveri. Tyvärr så känner jag mig inte alls tillräckligt kompenserad för mitt lidande.
  Så nej, detta var oerhört tråkiga 84 minuter av mitt liv.

2 kommentarer:

  1. Funderat på att se den här då jag ofta finner Tom Sellecks 80-tals filmer mysiga. Men det har inte blivit av då jag fått lite dåliga vibbar, samt att det inte utspelar sig på 80-talet. Verkar som detta bekräftas i din text, synd.

    SvaraRadera
  2. Ja, för mig förstör 30-talsgrejen allt. Annars hade det varit en helt annan, och bättre, film! Kanske.

    SvaraRadera