onsdag 6 oktober 2021

Skräck i Sol

Skräck i Sol
And Soon the Darkness
1970
Bolag: Thorn EMI

  Den här filmen har jag haft i min ägo i minst 20 år. Köpte den (och en massa andra) när VIP Video i Jönköping sålde ut vhs-hyrisar till förmån för den nya flugan DVD. Dessutom har jag hört att detta ska vara en bra film.
  Så varför då osedd i alla dessa år? Well, jag har ju svårt för det brittiska, ska erkännas. Inte minst brittisk skräck från tidigt 70-tal, tänker Hammer och allt det här. Och även de filmer inte var Hammer dras med en lite högtravande, teatralisk framtoning som inte funkar alls för mig.
  Men jag sätter mig redo att bli motbevisad.
  Jane och Cathy är två unga tjejer på cykelsemester på den franska landsbygden. Cathy vill ta det mycket lugnare än den andra, och de skiljs åt i ett gräl. När Jane sedan återvänder till platsen för att sluta fred är Cathy borta, men hennes tillhörigheter finns kvar. Vad har hänt med henne?
  Jane försöker få hjälp av folk ute på landsbygden men ingen pratar något annat än franska. Tills hon möter Paul, en dandykille på Vespa som pratar engelska och sedan visar sig även vara polis. Eller är han det?
  Janes panikslagna jakt på vad som hänt är på något sätt både just panikslagen och seg samtidigt. Bildspråket är också lite upp och ner. Ibland riktigt krispigt 70-talsfoto och ibland känns det nästan som de där filmerna jag själv gjorde när jag var 16 år, där man inte stängde av kameran förrän rollfigurerna gått helt ut ur bild.
  Det är ingen trevlig bild man målar upp av den franska vischan direkt, haha. De flesta Jane möter har ungefär samma stil och finess som den genomsnittlige lantisen i Motorsågsmassakern. Det blir en lite märklig blandning av segdragen thriller och 70-tals-sleaze men faktiskt också en del före-sin-tid-element. Framför allt slutscenerna har en känsla av final girl-scen som jag snarare förväntar mig av slashers från 80-talet än från en brittisk thriller från 1970.
  Spännande? Mjae, inte direkt, men det är rätt mysigt ändå. Det är ljust och soligt, 70-talsgult och opålitliga bondlurkar. Effektfullt i all sin enkelhet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar