torsdag 4 november 2021

Alla Helgons Blodiga Natt 4

Alla Helgons Blodiga Natt 4
Halloween 4 - The Return of Michael Myers
1988
Bolag: Transfer

  Efter att ha återupplevt besvikelsen över Halloween 3 slår det mig att det faktiskt var ett tag sedan jag såg del 4 också. Eventuellt sen den kom. Minns den som bra, men jag var ett lätt byte för slashers i ungdomsmiljö på den tiden. Oavsett så behöver jag en återställare.
  Och visst är detta hemtamt och mysigt. Först de nödvändiga scenerna som ska förklara varför handlingen inte slutar vid tvåan, trots allt. Michael Myers ska transporteras från ett mentalsjukhus till ett annat, och då dödar han fångvaktarna och flyr ut i samhället. Basic. No twist. Förutom att han dödar alla som står i hans väg så är han denna gången ute efter Jamie (Danielle Harris) som är dotter till Laurie Strode från ettan och tvåan. Jamie bor hos fosterfamilj och skyddas av dottern Rachel (Ellie Cornell), en klassiskt duktig girl-next-door av typen som Elisabeth Shue brukar spela.
  Måste säga att jag håller denna rätt högt ändå. Inte alls samma stämning och oberäknelighet som originalfilmen så klart, men som storbolagsslasher tycker jag den gör sitt jobb. Halloween 4 är lite seriens motsvarighet till Fredagen den 13:e Del 6. Michael Myers är överjordiskt stark som Jason här, här finns actionelement som biljakter och en hantverksmässigt proffsig känsla. Man har tänkt efter Halloween 3-haveriet vad vill folk ha? och kommit fram till en massa mord, Halloween-stämning, Dr Loomis och John Carpenters temamelodi. Här finns inget grävande alls i Myers bakgrund eller personlighet utan bara ett kallblodigt korståg av mord och våld i jakt på Jamie.
  I all sin enkelhet: stabilt Halloween-mys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar