söndag 14 november 2021

Staying Together

Staying Together
Staying Together
1989
Bolag: Filmkompaniet

  Den här filmen har jag haft i min samling länge. En av många filmer man drog hem under åren då alla videobutiker sålde ut sina vhser för nån femma styck. Den har dock legat osedd sedan dess, oklart varför, jag älskar ju coming-of-age filmer och den här filmen ser ju onekligen ut som en sådan.
  Jag tror problemet jag dragits med har varit att jag fått för mig att den utspelar sig på 50-talet. Är det något som tråkar mig på film så är det romantiserandet kring amerikanskt 50-tal med gamla bilar, Louie Louie och baseball-minnen. Då biter inte ens en coming-of-age på mig. Men jag hade visst fel. Lite oklart i vilken tid jag uppfattar det mesta som lite föråldrad nutid.
  Familjen McDermott är en harmonisk företagarfamilj som lever på sin restaurang sedan årtioenden. De tre sönerna Duncan (Sean Astin), Kit (Dermot Mulroney) och Brian (Tim Quill) jobbar alla inom företaget. Fina killar. Just guys you know. Kit är olyckligt kär i Beverly (Daphne Zuniga) som snart ska gifta sig, Brian har en affär med gifta Nancy (Stockard Channing) och tonåriga Duncan lever ungdomens glada dagar på nätterna.
  Men sen händer något som förändrar allt... står det på omslaget. Ok, spoiler då, men upplevde ett visst antiklimax här. Pappan säljer firman! Viss besvikelse över den låga dramatiknivån i det först, men sedan fattar jag grejen. Detta är en ingen episk släktkrönika utan en liten, varm och personlig berättelse. Kan inte säga att jag blir speciellt berörd av den, men det ändå förstklassigt glesbygdsmys. Tänk Ömhetsbevis.
  Så skönt med karaktärer som vill varandra väl, försonas och resonerar på vettigt sätt. Och så skönt att slippa baseball.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar