onsdag 28 december 2022

Pump Up The Volume

Pump Up The Volume
Pump Up The Volume
1990
Bolag: Arena

  Denna filmen har jag blivit tipsad om många gånger. Av folk jag litar på. Ändå har den känts lite sådär njae, mest för att jag sett framför mig en andra klassens Heathers (som jag dessvärre tycker är lite överskattad) och sen den här grungegrejen. Njae, vet inte.
  You guyz were right! Vilken strålande film detta är!
  Christian Slater spelar Mark Hunter, en introvert och fåordig tonåring som återuppfinner sig själv som upprorisk radiopratare på kortvåg. Rykten om hans frispråkiga och ofta ganska snuskiga sändningar sprider sig i skolan och snart sitter de flesta och lyssnar på honom om nätterna. På skolan undrar alla, både lärare och elever, vem den mystiske radioprataren är. Han börjar ta in brev och samtal från lyssnare, han spelar Leonard Cohen och Pixies. En natt pratar han med en elev från skolan som berättar att han ska livet av sig. Mark viftar skämtsamt bort honom men dagen efter har han hängt sig i pojkrummet.
  Mark får då skulden för att ha uppviglat självmordet, och även polis och myndigheter kopplas in i jakten på vem han är. Samtidigt börjar han inspirera allt fler ungdomar där ute att göra uppror mot systemet.
  Måste erkänna att min grundaversion mot att se den här filmen hade lite med Christian Slater att göra. Inget större fel på honom väl, men känner mig lite mätt på hans grej. Den snygga, smarta och lite farliga rebellen. Detta är varken hans första eller sista film på det temat, men här sitter kepsen helt perfekt. Han är fullkomligt strålande, trots att han bara gör ungefär samma grej som i sina andra filmer från samma tid. Det har ju så klart att göra med själva filmens kvalitéer. Här finns en perfekt tidsanda. 90-talet gör upp med 80-talet. Soundgarden och Bad Brains i bakgrunden. Här finns även ett perfekt mörker. Den lilla staden i Arizona har ett tillrättalagd deppighet som påminner lite om Donnie Darko. Här finns en upprorisk stämning, en Lost Boys utan vampyrer.
  Sedan intressant att se den här filmen 2022. Inte bara som tidsdokument utan också som nån slags profetia och analog variant av det som idag är influencers och Youtubers. En vanlig person som lyckas nå fram i bruset. För- och nackdelarna med det.
  Oerhört bra!

2 kommentarer:

  1. Hmm, ok intressant. Har likt dig liksom hållit mig undan denna (och likt dig tycker jag också Heathers inte var så speciell). Men låter som denna är värd att kolla in. Tack för rekommendationen!

    God fortsättning och gott nytt år också!

    SvaraRadera
  2. Ja, den hade verkligen en helt annan energi än vad jag förväntat mig. Mer Donnie Darko än Heathers, som sagt.

    Gott nytt år! :)

    SvaraRadera