måndag 8 april 2013

Arvet

Arvet
The Legacy
1978
Bolag: VTC

  Ett starkt barndomsminne för mig är när jag och pappa åkte till Film & Videocenter på Kaptensgatan i Halmstad för att hyra Tintin-filmer (på Esselte) och kanske typ Snobben. Rygg mot rygg med barnfilmerna stod rysarna och nån gång fastnade ögat på ett par av omslagen från den förbjudna sidan.
  Två titlar etsade sig fast. Superstition och Arvet. Superstition såg jag både en och två gånger under mina videohyrardagar, men av någon anledning har jag aldrig sett Arvet. Förrän nu, så klart.
  Inledningsmelodin "Another Side of Me" med Kiki Dee sätter direkt tonen för kvalitativt 70-tal. Den varma och mjuka bildtonen.
  Margaret och Pete är ett amerikanskt par som åker till den engelska landsbygden för att jobba när de kraschar med sin motorcykel och får hjälp av en vänlig, engelsk herre som låter dem övernatta i hans stora idylliska herrgård. Dagen efter får herrgården besök av ett antal miljonärer från världens alla hörn som ska samsas om ett arv. Det visar dig att Margaret inte är på gården av en slump utan en del av spelet.
  Det är precis så mysigt som det låter, i alla fall inledningsvis. Gästerna hittas döda en efter en och historien puttrar på i Agatha Christie-anda den första timmen. Sedan, som i och för omslaget låter en ana, så mynnar det tyvärr ut i en rätt trött röra av ockulta symboler och diverse rellotrams. Men vägen dit är i alla fall angenäm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar