söndag 3 juli 2022

Kontakt Med Andra Sidan

Kontakt Med Andra Sidan
Beyond the Door / Chi Sei?
1974
Bolag: Baroness

  Nu svär man väl i kyrkan, men jag delar inte riktigt vurmen för b-filmer som finns bland många andra som (liksom jag) fastnat i kärleken till gamla hyrfilmer och videonostalgi. Visst kan jag se den oförutsägbara tjusningen i lågbudget ibland. Många av mina absoluta favoritfilmer är b-filmer. Men det har liksom inget egenvärde för mig att se en Hajen-kopia när det finns en Hajen.
  Och nu när jag ändå blottar strupen:  jag är inte superförtjust i Exorcisten, heller. Ingen film jag hatar, men tja, attraheras inte av den riktigt.
  Sån italiensk b-kopia av Exorcisten/Rosemary's Baby kunde hamnat i bättre händer än mina helt klart.
  Jessica (Juliet Mills) blir plötsligt och oväntat gravid med sitt tredje barn och hennes graviditet är komplicerad inte bara för hennes utan även för hennes familj som upplever övernaturliga krafter kring henne.
  Samtidigt är någon som heter Dimitri (Richard Johnson) på jakt efter henne. I filmens introscen har han en dialog med någon överjordisk kraft som befaller honom att hitta kvinnan och ta ut barnet ur hennes mage.
  Men vem är Dimitri och varför har just han fått det här uppdraget?
  Ja, det bryr man inte så mycket om, tyvärr. Man sitter mest och försöker picka i sig det som är intressant för ögat här. Jag gillar ändå den lite funkiga 70-talsstämningen i San Fransisco, jag gillar hennes barn som känns lite Giallo-creepiga med sina dubbade röster.
  Men mest sitter jag tyvärr och gäsper och småler åt hur man skamlöst kopierat vissa scener ur originalen rakt av. Inte mycket att vara rädd för här, direkt, om man tycker att huvudsnurrscenen ur Exorcisten var så läskig att man gärna ser en variant till.
  Dumt val av film att skriva om för mig, kanske. Är ju ingen fan av genren. Men samtidigt så gillar jag verkligen vissa av Lucio Fulcis liknande filmer till exempel, och någon liknande stämning och panikslagen lågbudgetskänsla finns inte alls här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar