lördag 5 oktober 2024

Gömstället

Gömstället
Deep Dark Secrets/Intimate Betrayal
1987
Bolag: Jaguar

  Den här filmen köpte jag ganska nyligen. Det var en sån där riktig "åh den DÄR" när jag såg den. Inte för att jag minns filmen, jag har aldrig sett den ens, men det var en film jag minns från mina starkaste videobutiksdagar. När jag var inne flera gånger i veckan i Halmstads videobutiker för att kolla om det kommit nåt nytt. Då stod den där vecka efter vecka på hyllorna.
  Med det sagt, klart jag måste ha den i samlingen. Och ännu mer: klart jag måste SE den efter alla dessa år.
  Julianne Wakfield (Melody Anderson) har ärvt familjens idylliska vildmarkshotell men har själv intagit en hemmafruroll och låtit mannen Michael (James Brolin) sköta alla affärer. En dag dyker en främmande man upp på hotellet och Michael lämnar i hög fart när han får syn på honom. Michael förolyckas när han bil kör ner i en älv i hög fart. Vad familjen inte vet är att han överlevde olyckan och gömmer sig i en sidobyggnad till hotellet.
  Efter hans "död" börjar Julianne försöka få grepp om alla affärer för att kunna driva hotellet vidare, och märker då att Michael inte riktigt är den hon trodde. Samtidigt som den mystiske gästen fortsätter snoka runt på hotellet.
  Sån här steg-för-steg-thriller kan vara riktigt bra. När det handlar om hur det egentligen ligger till snarare än nagelbitande spänning. Och det är ju en sån film, men en ganska svag sådan får man säga. Gott om tv-ansikten här. James Brolin är ju lite av en mini-serie-kung. Joe Spano (Spanarna på Hill Street) och Pamela Bellwood (Claudia i Dynasty) finns i birollerna, och kanske känns det mer som en sidointrig i just Dynasty än en smart pusselthriller. Nu har jag absolut inget emot Dynasty, tvärtom, men i just detta fallet hade jag kanske hoppats på en annan känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar