fredag 10 maj 2013

Spökskeppet

Spökskeppet
Death Ship
1980
Bolag: ScanBox

  Jag har råkat hamna i en loop av filmer som jag minns väldigt tydligt från videohyllorna förr men aldrig har sett. Omslaget till Spökskeppet skrämde så klart livet av mig som 7-åring, men när jag sedan blev modig (mja) och skräckfilmstörstande 15-åring kändes det plötsligt lite mesigt och nästan Disney-aktigt. Kanske är det den svenska titeln och valet av skådisar som ger den känslan. Inte kunde väl George Kennedy vara med i något som skulle stå sig mot Staden Med Levande Döda eller vad man nu satt och tuggade i sig om kvällarna.
  Delvis hade jag rätt. Detta är ingen speciellt våldsam slasher utan en rätt snäll spökskräckis. En lyxkryssare blir rammad av ett stort svart herrelöst fartyg i natten, och när några av de undkomna passagerarna morgonen efter sitter i sin livbåt så dyker samma fartyg upp igen och de kliver ombord. Fartyget är naturligtvis något från förr i tiden som lever sitt eget liv.
  Jag gillar detta. Som sagt - det är inget man sitter och biter på naglarna till, men just den milda och icke-våldsamma spökfilmskänslan känns mycket trevligare än dagens tortyrmardrömmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar